ဓမၼစက္ အစ ဝါဆုိလ (သံဃာ အစ ဝါဆုိလ)
(သေႏၶ ေတာထြက္၊ ဓမၼစက္ မိန္႔ျမြက္ လဝါဆုိ) ဆုိတာ သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔ မွတ္သားၿပီးသားျဖစ္မွာပါ။
(၁) ပဋိသေႏၶတည္သည့္ေန ့-မဟာသကၠရာဇ္-၆၇၊ ဝါဆုိလျပည့္ (ၾကာသပေတးေန ့)
(၂) ေတာထြက္သည့္ေန ့- မဟာသကၠရာဇ္-၉၇၊ ဝါဆုိလျပည့္ (တနလၤာေန ့)
(၃) ဓမၼစၾကၤာတရားဦးေဟာေန ့- မဟာသကၠရာဇ္-၁၀၃၊ ဝါဆုိလျပည့္ (စေနေန ့)
(၄) ေသာတာပန္လူသားစေပၚသည့္ေန ့-မဟာသကၠရာဇ္-၁၀၃၊ ဝါဆုိလျပည့္ (စေနေန ့)
(၅) သံဃာရတနာစေပၚသည့္ေန ့- မဟာသကၠရာဇ္-၁၀၃၊ ဝါဆုိလျပည့္ (စေနေန ့)
ထုိ႔အျပင္ လယ္တီဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီး၏ ခုႏွစ္ေန႔ ဘုရားရွိခုိးမွာလည္း ေအာက္ပါအတုိင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ဘုရားျဖစ္ခါ မိဂဒါသုိ႔ စၾကာေရႊဖဝါး ျဖန္႔ခ်ီသြား၍ ငါးပါးဝဂၢီ စံုအညီႏွင့္ မဟီတစ္ေသာင္း တိုက္အေပါင္းမွ ခေညာင္း ကပ္လာ နတ္ျဗဟၼာကုိ ဝါဆုိလျပည့္ စေန႔ေနဝယ္ ေႂကြေႂကြလ်မ္း တက္ ဓမၼစက္ကုိ မိန္႔ျမြက္ေထြျပား ေဟာေဖာ္ၾကား သည္ တရားနတ္စည္ ရြမ္းတယ္ကုိး။ (လယ္တီ ဆရာေတာ္)
ထုိ႔ေၾကာင့္ မၾကာမွီ ေရာက္ရွိလာေတာ့မည္ ဝါဆုိလျပည့္ ဓမၼစၾကၤာ အခါေတာ္ေန႔ဟာ သစၥာေလးပါး၊ အမွန္တရား ကုိ ေဟာျပခဲ့တဲ့ သစၥာ အလင္းေရာင္ ေဆာင္ယူျပသခဲ့တဲ့ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ အခါ သမယ ျဖစ္ပါတယ္။ ဓမၼစၾကၤာ-တရားဦး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ ေနရာေလးကလည္း ရုိးရုိး ရွင္းရွင္းေလးျဖစ္တယ္ဆုိတာ မွန္းဆ ၾကည္ညဳိလုိ႔ရ ပါတယ္။
ျပီးေတာ့ ျမတ္ဗုဒၶေလာင္းလ်ာဟာ ေတာမွာ ဖြားျမင္ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ (ကပိလဝတ္ျပည္ႏွင့္ ေကာလိယျပည္ အၾကား လုဗၺိနီအင္ၾကင္းေတာ)
ျမတ္ဗုဒၶေလာင္းလ်ာသည္ ေတာမွာ တရားက်င့္ၾကံအားထုတ္ခဲ့တယ္။ ထုိ႔အျပင္ဘုရားျဖစ္ျပန္ေတာ့လည္း ေနရဥၹရာ ကမ္းေျခႏွင့္ လူသူမနီးတဲ့ ေဗာဓိေညာင္ ပင္ေအာက္မွာ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ (သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔ ေပ်ာ္ေမြ႔ရာျဖစ္တဲ့ ဥရုေဝဠေတာ)။
ျမတ္ဗုဒၶ တရားဦး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တာလည္း ဣတိပတနေခၚဆုိတဲ့ သားေပါင္းစုံေသာ ေတာထဲမွာပင္ျဖစ္သည္။ (မိဂဒါဝုန္ေတာ)
လူသုံးပါးတုိ႔၏ ဦးခုိက္ရာျဖစ္ေသာ ျမတ္ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ေတာ့လည္း( ကုသိနာရုံ) ပင္မ်ဳိးစုံသည့္ ရဂုံသာေမာ အင္ၾကင္းေတာမွာပင္ျဖစ္ေလသည္။ (မလႅာမင္းတုိ႔ စုိက္ပ်ဳိးထားေသာ ရဂုံသာေမာ အင္ၾကင္းေတာ)
ဘုရားအစရွိေသာ ေရွးသူေတာ္ေကာင္းေတြဟာ အရိပ္စုံလွ သာယာလွတဲ့ သစ္ပင္ေတာေတာင္ေတြမွာ ေမြ႔ေလ်ာ္ၾက တာ သူေတာ္ေကာင္း တုိ႔ အေနနဲ႔ လြန္စြာ မွတ္သားစရာ ေကာင္းပါတယ္။
ထုိ႔အျပင္ ဆရာၾကီး မင္းသုဝဏ္ကလည္း မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္အတြက္ ေအာက္ပါ ကဗ်ာေလးကုိ ေရးသားသြားသည္ကုိလည္း ေတြ႔ရျပန္တယ္။
“ဝါဆုိ ဝါေခါင္ ေရေတြႀကီးလို႔
သေျပသီးမွည့္ေကာက္စို႔ကြယ္
ခရာဆူးၿခံဳ ဟိုအထဲက
ေမွ်ာ့နက္မည္းႀကီး တြယ္တတ္တယ္
ေမွ်ာ့နက္ဆိုတာ ခ်ိဳနဲ႔လားကြယ့္
ေႁမြနဂါးေတာင္ ေၾကာက္ဘူးကြယ္
တုိ႔လည္းေၾကာက္ေပါင္ အတူသြားစို႔
အုန္းလက္ႏြားေလး ထားခဲ့မယ္
သြားမယ္ သြားမယ္။” (ဆရာၾကီး မင္းသုဝဏ္)
တဖန္ ရဟန္းပညာရွင္ေလးေတြကလည္း ဝါဆုိလျမတ္အတြက္ ေအာက္ပါအတုိင္း ဤကဲ့သုိ႔ ကဗ်ာေရးစပ္လုိ႔ထားသည္ကုိ ေတြ႔ရွိရပါတယ္။
ဝါဆုိလျမတ္ႏွင့္ ဝါကပ္သံဃာေတာ္
အု႔ံမႈိင္းငယ္တဲ့၊ နယ္ရွစ္ခြင္
ေငြစန္း အာသဠွီႏွင့္၊
ယွဥ္ကာမွီ ပုဏာျပည့္တယ္၊
ထြန္းသည့္ေဝဟင္။
နဘံမွာ ျပာမွိန္ခပါလုိ႔
ဝသႏၱာ ခါခ်ိန္စမွာမုိ႔
နာဂိန္ပ တာရာဆင္
အာကာခြင္က ပဇၨဳန္ဖ်န္း။
ပဥၥင္းေတာ္ခံ
မယြင္းေနာ္ အခါတန္ေပါ့
မဟာဒါန္ အဌဂၤငယ္ႏွင့္
ဘဂဝါ အရဟံ ရင္ျပင္ဝမွာလ
တင္သရန္ မာလာကံုးၾကတယ္
ပုန္းညက္ေငြပန္း။ (အရွင္ အလကၤာ)
သာသနာေတာ္ႏွစ္
၂၅၅၆ ခုႏွစ္၊ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၇၄ ခုႏွစ္၊ ခရစ္ႏွစ္၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ယခုႏွစ္
ၾသဂုတ္လ ၂-ရက္ေန႔တြင္ ဝါဆုိလျပည့္ ၾကာသပေတးေန႔ ျဖစ္ပါေတာ့ မည္။ ျမန္မာ့
ျပကၡဒိန္အရ ေလးႏွစ္တုိင္း ဝါတစ္ခါ ထပ္သျဖင့္ ပထမဝါဆုိ၊ ဒုတိယဝါဆုိဟု
ခြဲျခားထားရသည္။ သုိ႔တုိင္ ဝါထပ္ႏွစ္တုိင္း ဒုတိဝါဆုိကုိသာ
ဝါဆုိလျပည့္ေန႔ဟု သတ္မွတ္ၾကသျဖင့္ (ပထမ ဒုတိယ ခြဲမေနဘဲ) ဝါဆုိလျပည့္ဟုသာ
႐ုိး႐ုိး ပင္သတ္မွတ္ၾကသည္။ဝါဆုိလသည္ အရပ္ရွစ္မ်က္ႏွာတုိင္း မုိးသားတုိ႔ျဖင့္ အုပ္ဆုိင္းေသာ အခ်ိန္သမယ ျဖစ္သည္။ အာသဠွီနကၡတ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ၿဂိဳလ္ခြင္ကာလ ျဖစ္သည္။ ဝႆႏၱ မုိးေလးလတုိ႔၏ ဥတုအစ ျဖစ္သည္။ ေကာင္းကင္တစ္ခုလံုး မုိးခ်ဳန္းသံတုိ႔ျဖင့္ တဂ်ိန္းဂ်ိန္း ျမည္ သံေပးေသာ အခါသမယ ျဖစ္သည္။ ရဟန္းခံ ရွင္ျပဳေသာ ကာလ ျဖစ္သည္။ အျဖဴေရာင္ ပုန္းညက္ပန္းတုိ႔ ပြင့္လန္းရာ ရာသီဦး ျဖစ္သည္။
ျမန္မာဆယ့္ႏွစ္လ ရာသီပြဲေတာ္တြင္ ဝါဆုိလ၏ အဓိပၸါယ္မွာ “ရဟန္းသံဃာေတာ္တုိ႔ မိမိ၏ ေက်ာင္းအရာမ္အတြင္း၌ ဝါတြင္းသံုးလပတ္လံုး အရပ္တစ္ပါးသုိ႔ မေရႊ႕မေျပာင္းဘဲ ေနထုိင္ သီတင္းသံုးျခင္းကုိ ရည္စူး၍ ဝါဆုိလ ေခၚသည္” ဟု ဖြင့္ဆုိသည္။ ဝါဆုိလတြင္ ရွင္၊ ရဟန္း ပဥၥင္းခံသည့္လဟုလည္း သတ္မွတ္ၾကသည္။ အေၾကာင္းကား ဝါတြင္းသံုးလအတြင္း ညအိပ္ ခရီးသြားလာခြင့္ မရွိသျဖင့္ ရဟန္း သံဃာေတာ္မ်ား အစုံအလင္ရွိၾကသည္။ ထုိေၾကာင့္ ရွင္၊ ရဟန္း ခံရန္၊ ျပဳရန္ အတင့္ေတာ္ဆံုးလဟု ဆုိသင့္ေပသည္။
ဗုဒၶဘာသာဝင္ျဖစ္ၾကသည့္ ကၽြႏု္ပ္တုိ႔သည္ ဝါဆုိလျပည့္ႏွင့္ သက္ဆုိင္သည့္ ဗုဒၶဝင္ အခ်က္အလက္ မ်ားကုိ သိရွိထားၾကသည္။ က်က္မွတ္ထားၾကသည္။ “သေႏၶ၊ ေတာထြက္၊ ဓမၼစက္၊ ေဟာျမြက္သံခ်ဳိ လဝါဆုိ” ဟူ၍ ႏႈတ္တက္ေနၾကသည္။ ဗုဒၶရွင္ဘုရား ပဋိသေႏၶ တည္ေတာ္မူျခင္း၊ ထြက္ေတာ္မူ နန္းက ခြါျခင္း၊ တရားဦးဓမၼစၾကာ ေဟာၾကားျခင္းတုိ႔သည္ တုိက္ဆုိင္စြာျဖင့္ ဝါဆုိလျပည့္ေန႔ခ်ည္း ျဖစ္ေနခဲ့ သည္။ ထုိေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶဘာသာ တုိင္းျပည္မွန္သမွ် ဝါဆုိလျပည့္ကုိ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ တစ္ရက္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ေရွးေခတ္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ခရီးထြက္ရသည္မွာ “သာသနာျပဳခရီး ၾကြခ်ီၾကေလာ့” ဟူေသာ ျမတ္ဗုဒၶ၏ စကားေတာ္ကုိ လုိက္နာေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ျပန္ေျပာင္း တင္ျပရမည္ ဆုိေသာ္- ဝါဆုိလျပည့္ညတြင္ တရားဦးဓမၼစၾကာ နာၾကားျပီး သည့္ေနာက္ ပဥၥဝဂၢီငါးပါးအစုတြင္ အႀကီးဆံုးျဖစ္ေသာ ေကာ႑ညေထရ္ ေသာတာပန္တည္ပါသည္။
ဝါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ ၅-ရက္ေန႔တြင္ ဒုတိယ တရားေတာ္ျဖစ္သည့္ အနတၱလကၡဏသုတ္ေတာ္ကုိ နာၾကားၿပီးေနာက္ ပဥၥဝဂၢီငါးပါးလံုး ရဟႏၱာ ျဖစ္ၾကသည္။ ဘုရားအပါအဝင္ လူသား ၆-ဦး ရဟႏၱာ ျဖစ္ၾကသည္။ ယသေထရ္ အစရွိေသာ လူသား ၅၅-ဦး ရဟန္းဝတ္ၿပီးေနာက္ ရဟန္းတရား အားထုတ္သျဖင့္ မဂ္ဖုိလ္ေပါက္ ရဟႏၱာအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ရွိျပန္ သည္။ ထုိႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ မတုိင္ခင္ ကာလအေတာအတြင္း လူသား ၆၁-ဦးတုိ႔ ရဟႏၱာျဖစ္ႏွင့္ေနၾကေပၿပီ။ ပါဠိအဆုိကား- ေတန ေခါ ပန သမေယန ဧကသဌိ ေလာေက အရဟေႏၱာ ေဟာႏၱိ- ထုိအခ်ိန္တြင္ ေလာကႀကီး၌ ၆၁-ပါးေသာ ရဟႏၱာမ်ား ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။(မဟာဝါ ပါဠိေတာ္၊ မဟာခႏၶကဝဂ္)
ထုိသုိ႔ ရဟႏၱာ ေျခာက္က်ိပ္တစ္ပါး ေပၚထြန္းလာေသာအခါ တစ္ေနရာတည္းတြင္ စုေဝးမေနၾကဘဲ နယ္လွည့္ သာသနျပဳၾကရန္ ျမတ္ဗုဒၶက မိန္႔ၾကားသည္။ သုိ႔ျဖင့္ ေန႔မအား၊ ညမနား ရဟန္းေတာ္မ်ား ခရီးထြက္ကာ ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာေတာ္ကို ျပန္႔ပြားေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေန ၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဤသည္ကား ဝါဆုိလျပည့္ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ ျဖစ္ေပၚလာျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ သူေတာ္ေကာင္း အားလုံးတုိ႔ ဤဝါဆုိလျပည့္ အေၾကာင္းရင္းကို သိ၍ သာသနာေတာ္ကုိ ဆထက္မက ၾကည္ညဳိႏုိင္ပါေစလုိ႔ ဆႏၵျပဳရင္း နိဂုံးခ်ဳပ္္လုိက္ပါသည္။
တကၠသုိလ္ျမတ္မင္း
http://www.facebook.com/note.php?saved&¬e_id=446897318666607
No comments:
Post a Comment